Wiadomości

Woda dzieli sklepy

Środa, 25 lipca 2018
Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna dosłownie w każdym sklepie spożywczym. Pomimo tego nie w każdym miejscu zapłacimy za wodę tego samego producenta identyczną cenę. Nie wszędzie znajdziemy też pełną ofertę. W kolejnej edycji rankingu największych firm oferujących w Polsce butelkowane wody Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, ocenia, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.
Najwięcej punktów w tegorocznej edycji rankingu „Równi w biznesie” zdobył Nałęczów Zdrój, co wynika z faktu, iż to właśnie jego produkt – woda Cisowianka – jest dostępna we wszystkich typach sklepów za mniej więcej tę samą cenę. Na podium znalazły się także Jurajska i Muszynianka.

– Wysoka pozycja Muszynianki cieszy współpracujących z nami Przedsiębiorców, którzy zdają sobie sprawę, że jest to jedyny producent w rankingu mający ograniczenia wydobywcze. Woda mineralna pochodzi z odwiertów w Muszynie, znajdujących się na terenie Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Pomimo rosnącego popytu, producent nie jest w stanie rozlewać do butelek więcej wody niż pozwalają na to warunki naturalne. Nie przeszkadza mu to jednak w utrzymywaniu zrównoważonej polityki dystrybucyjnej i cenowej. Oferuje sklepom osiedlowym warunki zakupu nie gorsze niż dyskontom – podkreśla Jacek Owczarek, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

W pierwszej piątce producentów najrówniej traktujących wszystkie kanały sprzedaży znalazła się też Coca-Cola Company z jej najpopularniejszą wodą Kropla Beskidu i Maspex, z lubianą szczególnie przez dzieci wodą Kubuś Waterrr. Producenci, którzy faworyzują handel wielkopowierzchniowy i dyskonty, uzyskali w rankingu najmniejszą liczbę punktów. W tej grupie znaleźli się tacy rynkowi giganci jak Danone (wody Żywiec Zdrój, Dobrowianka, Vitalinea, Evian) oraz Nestle (m.in. Nałęczowianka, Mazowszanka, Perrier, Vittel).

Ranking został przygotowany przez Grupę Eurocash w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen za okres od czerwca 2017 do maja 2018 r. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.

Wyniki rankingu producentów wody ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:
  1. NAŁĘCZÓW ZDRÓJ 86 punktów
  2. JURAJSKA 81punktów
  3. MUSZYNIANKA 75 punktów
  4. COCA COLA COMPANY 69 punktów
  5. MASPEX 66 punktów
  6. USTRONIANKA 52 punkty
  7. DANONE 44 punkty
  8. SAN BENEDETTO 37 punktów
  9. NESTLE 26 punktów
  10. INEX 17 punktów
Im więcej punktów, tym bardziej zrównoważona strategia.

W porównaniu do podobnego rankingu z zeszłego roku na podium nie znalazł się Maspex, który jednocześnie odnotował największy spadek na liście. Natomiast Nałęczów Zdrój i Muszynianka zamieniły się miejscami. Na drugie miejsce z piątego weszła Jurajska. Jeszcze większy awans odnotowała Ustronianka, która w tym roku jest 6., a w zeszłym roku była 10.

– Woda butelkowana jest w Polsce traktowana jako najzdrowszy z napojów. Z roku na rok jej spożycie rośnie w szybkim tempie. Niemal połowę sprzedawanej u nas wody w opakowaniach o pojemności poniżej 1,5 litra konsumenci kupują w sklepach małoformatowych. Na pewno te wyniki byłyby jeszcze lepsze, gdyby wszyscy kluczowi producenci zadbali, by ich oferta była równie dostępna i atrakcyjna cenowo we wszystkich typach sklepów – mówi Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking „Równi w biznesie” jest wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, największego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.


tagi: Grupa Eurocash , Polska Izba Handlu , woda butelkowana ,