Wiadomości

III Kongres Branży Spirytusowej

Piątek, 24 czerwca 2016
Potrzeba większej współpracy branży i administracji oraz edukacji społecznej na temat alkoholu – to główne wnioski z III Kongresu Branży Spirytusowej
Po blisko dwóch latach kryzysu związanego z podwyżką akcyzy sytuacji w branży spirytusowej powoli się stabilizuje. Producenci są gotowi zwiększyć inwestycje i liczą na rozwój eksportu. Wiele zależy jednak od działań i zrozumienia ze strony nowej administracji. Kluczowe kwestie to ograniczenie dyskryminacji podatkowej, walka z szarą strefą, promocja Polskiej Wódki przez dyplomację oraz zrównoważona polityka zdrowotna.  

III Kongres Branży Spirytusowej odbył się 22 czerwca w Warszawie w Ministerstwie Rozwoju. Transmisja online dostępna na http://www.gazetaprawna.pl/lp/zppps

Cieszymy się z zapowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju o gotowości do większych konsultacji nowych regulacji z branżą, tak abyśmy nie byli zaskakiwani np. drastycznymi zmianami stawek podatku akcyzowego czy nowymi przepisami. Liczymy, że ta współpraca rzeczywiście będzie miała miejsce i przyniesie wiele dobrego nie tylko dla branży. Jesteśmy gotowi do dialogu, również w kwestiach dotyczących zdrowia – podkreślił na konferencji Leszek Wiwała, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Obecny na Kongresie Wiesław Jasiński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, zadeklarował, że rząd nie planuje zmian w stawkach podatku akcyzowego na napoje spirytusowe w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Podkreślił również, że w tym czasie Ministerstwo we współpracy z innymi służbami zintensyfikuje działania prowadzące do uszczelnienia systemu i ograniczenia szarej strefy.

Wódka to produkt, z którego możemy być dumni

Wódka jest wciąż jedyną polską marką globalną. Tradycja i znakomita jakość to powody do dumy. Każdy liczący się kraj świata ma swój narodowy alkohol. Wzorujmy się na doświadczeniach innych w zakresie współpracy producentów i dyplomacji. Model brytyjski w Polsce też może zadziałać – wskazał Andrzej Szumowski, Przewodniczący Rady Głównej ZP PPS.

Debata pokazała, że z jednej strony widać dumę z narodowego alkoholu, z drugiej wciąż borykamy się z negatywnym wizerunkiem z okresu PRL. Polacy pokazują, że wódka jest dla nich ważna – kupując ją na prezent na lotniskach, serwując z okazji świąt, uroczystości rodzinnych czy wizyt zagranicznych gości. Dlatego czas skończyć z negatywnym postrzeganiem i stereotypami.

Alkohol to alkohol, uczmy ludzi jak bezpiecznie z niego korzystać

Eksperci podkreślali, że potrzebna jest mądra edukacja na temat alkoholu. Każdy alkohol może być wpisany w zrównoważony tryb życia, ale każdy może też być spożywany w sposób szkodliwy. Z punktu widzenia zdrowia publicznego nie ma znaczenia czy konsument sięga po piwo, wino, mocne alkohole czy koktajle, ważne, aby zachował umiar, a w niektórych sytuacjach abstynencję. Dane pokazujące zmniejszenie o połowę w ciągu ostatniej dekady liczby wypadków na drogach spowodowanych przez pijanych kierowców świadczą o tym, że połączenie edukacji społecznej (np. kampania „Piłeś? Nie jedź”) i lepszej egzekucji prawa w postaci wzmożonych kontroli Policji przynosi rezultaty. Teraz szczególnie ważne jest ograniczanie dostępu do alkoholu osób nieletnich oraz edukacja na temat zawartości alkoholu w poszczególnych napojach.


tagi: Kongres Branży Spirytusowej ,