Wiadomości

Wystartowała kampania społeczna „Weź mnie w obroty”

Czwartek, 24 kwietnia 2014 Autor: Monika Dawiec,
Kampania „Weź mnie w obroty” dedykowana jest jednemu z najbardziej ekologicznych opakowań wykorzystywanych w branży spożywczej - szklanej butelce zwrotnej. „Weź mnie w obroty” stanowi apel do Polaków, aby zwracać butelki do sklepu i w ten sposób przyczynić się do dbałości o środowisko naturalne. Organizatorem kampanii jest Carlsberg Polska, producent marek piwa w butelkach zwrotnych. Patronat merytoryczny objęła Fundacja Nasza Ziemia. Działania zaplanowane są do września 2014 roku.

Celem kampanii „Weź mnie w obroty” jest zwiększenie świadomości ekologicznej konsumentów  zwracając ich uwagę na możliwość wielokrotnego wykorzystania szklanej butelki zwrotnej z korzyścią dla środowiska. Kampania ma motywować do zmiany przyzwyczajenia wyrzucania takich butelek, popularyzować proekologiczne myślenie i doceniać odpowiedzialne zachowania konsumenckie. Jej zadaniem jest zbudowanie świadomości wśród Polaków, iż zwracanie butelek do sklepów odzwierciedla postawę i styl życia eko. Opłaca się jednocześnie nie tylko ze względów ekologicznych, ale i ekonomicznych. Kampania będzie informować i zachęcać konsumentów do działania za pośrednictwem strony internetowej, profilu na Facebooku, specjalnie przygotowanego spotu na YouTube z udziałem Ambasadora akcji – aktora i muzyka Piotra Roguckiego.

Sklep przyjazny butelce zwrotnej 
Jednym z kluczowych działań interaktywnych w trakcie kampanii będzie tworzenie mapy Polski z adresami sklepów przyjaznych butelce zwrotnej. Mapa będzie aktualizowana na bieżąco o punkty handlowe, w których można oddawać butelki bez okazywania paragonu. Organizatorzy kampanii będą zachęcać konsumentów, by zgłaszali znane im - przyjazne butelce zwrotnej – sklepy, np. ze swojej okolicy. Intencją tej aktywności jest zbudowanie oddolnej inicjatywy  konsumentów i tym samym – docenienie sklepów, w których honorowane są butelki bez okazywania paragonu.  Dodatkowo, w dalszej części kampanii każdy  punkt handlowy przyjazny butelce zwrotnej otrzyma specjalną nakleję do umieszczenia na drzwiach, aby informować konsumentów, że w tym miejscu można zwrócić butelkę.  Na stronie znajdą się także informacje i dane edukacyjne na temat butelki zwrotnej. 

Butelka zwrotna w sieci
Główną platformą komunikacji jest strona internetowa www.wezmniewobroty.pl, na której znajduje się spot z udziałem Ambasadora kampanii - Piotra Roguckiego oraz seria rysunków komiksowych autorstwa rysowniczki Marty Zabłockiej. 

Działania w ramach kampanii „Weź mnie w obroty” będą prowadzone także w mediach społecznościowych. Spot z udziałem Piotra Roguckiego będzie można obejrzeć na kanale „Weź mnie w obroty” na YouTubie https://www.youtube.com/watch?v=p24PHaj-A2A. Natomiast na profilu kampanii na Facebooku www.facebook.com/kampaniawezmniewobroty publikowane będą EKOFAKTY, czyli informacje na temat odpowiedzialnej gospodarki opakowaniami zwrotnymi, przykłady działań ekologicznych w innych krajach oraz ciekawostki na temat historii szklanych opakowań.

Dodatkową aktywnością będzie gra na Facebooku ”Weź mnie w obroty”, w której za najlepsze wyniki w „wirtualnym” zbieraniu i oddawaniu butelek Internauci nagradzani będą „ekogadżetami” – torbami ekologicznymi zaprojektowanymi na potrzeby kampanii z bannerów firmowych i uszytymi w pracowni społecznej.

„Nasza firma konsekwentnie od kilku lat propaguje wśród Polaków przyjazną dla środowiska postawę wobec opakowań. Jako odpowiedzialny producent, w trosce o środowisko podejmujemy kolejną inicjatywę, która promuje zwracanie butelek do sklepów. Wg naszych badań niespełna 20 proc. konsumentów ma świadomość, iż butelka zwrotna jest opakowaniem ekologicznym. Dlatego poprzez tę kampanię chcemy zbudować pozytywny trend wokół zwrotu opakowań i zwrócić uwagę na fakt, iż ten drobny wysiłek każdego z nas, znaczy wiele dla środowiska. Mamy nadzieję, że ta kampania wzbudzi zainteresowanie i pozytywne reakcje nie tylko wśród konsumentów, ale i sklepów detalicznych oraz poprawi funkcjonowanie butelki zwrotnej na krajowym rynku” – mówi Jagoda Jastrzębska Kierownik ds. rozwoju odpowiedzialnego biznesu Carlsberg Polska

W czym tkwi problem?
W Polsce krąży obecnie prawie 400 milionów szklanych butelek zwrotnych. Zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska, mogą być użyte ponownie nawet 20 razy i więcej, bez uszczerbku na ich jakości. Jednak ich potencjał nie jest w pełni wykorzystywany. W Polsce butelka trafia do obiegu średnio 8-12 razy. Jak wynika z raportu TNS dla Carlsberg Polska z 2013 roku  butelka zwrotna jest drugim, po puszce, najpopularniejszym opakowaniem wybieranym przez osoby kupujące piwo (26%). Tymczasem informacja o tym, że piwo sprzedawane jest w opakowaniu zwrotnym interesuje zaledwie 6% procent konsumentów. Natomiast świadomość, że taka butelka jest opakowaniem ekologicznym ma niespełna 20% konsumentów.

„Szklana butelka zwrotna do piwa to „klasyk gatunku” w kontekście zapobiegania powstawaniu odpadów i ponownego wykorzystania materiałów. Jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku to opakowanie dominowało w sprzedaży napojów na większości rynków europejskich. Butelka była w obiegu 30-40 razy, z czasem mocno zarysowana, ale konsumenci nie postrzegali tego jako wady. Liczyła się oszczędność i ochrona środowiska. Postępujące zmiany w stylu konsumpcji oraz konkurencja i atrakcyjność innych opakowań prowadzą do spadku znaczenia butelki zwrotnej. Nadal jednak chętnie kupowane  jest do spożycia w  domu piwo w opakowaniu zwrotnym. Obecnie dysponujemy lepszym narzędziem do potwierdzenia słuszności tezy o ekologiczności opakowania zwrotnego - analizą cyklu życia opakowań. Wykazuje ono, iż butelka zwrotna ma najmniejszy wpływ na środowisko. Jest tylko  jeden warunek – butelka musi krążyć od sklepu do ponownego jej napełnienia przynajmniej kilka razy zanim trafi do kosza -oczywiście do recyklingu” – mówi Adam Pawełas, Menedżer ds. środowiska i bezpieczeństwa Carlsberg Polska.
Co można zyskać, zwracając butelki?
Patrząc przez pryzmat jednej butelki trudno dostrzec drzemiący w niej potencjał ekologiczny i ekonomiczny. Liczby zaczynają robić wrażenie dopiero wtedy, gdy spojrzy się na temat szerzej, w skali Polski. Oddanie butelki do sklepu i ponowne jej wykorzystanie pozwala zaoszczędzić ogromne ilości energii i surowców. Do produkcji jednej szklanej butelki zużywanych jest ok. 1100 W energii. To tyle ,ile zużywa komputer przez 22 godziny pracy. Biorąc pod uwagę gospodarkę surowcami wtórnymi, rezygnacja z butelki zwrotnej i zastąpienie jej butelką jednorazową, oznaczałoby dla środowiska ok. 600 000 ton dodatkowych odpadów rocznie. To 100% więcej odpadów szklanych, niż są w stanie przetworzyć polskie huty, które aktualnie przerabiają ok. 300 000 ton szkła rocznie. Łączną wartość butelek zwrotnych krążących w Polsce szacuje się na ok. 150 mln zł. 

„Wykorzystanie surowców „zaklętych” w opakowaniach jest ważne i korzystne z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia. Z perspektywy rozwoju naszej cywilizacji – jest to nieuniknione. Produkcja 1 tony szkła wymaga zużycia 800 kg piasku, 280 kg wapnia, 230 kg sody, 30 kg barwników. Powstaje przy tym ok. 10m³ ścieków i zużywa się ogromne ilości energii. Biorąc pod uwagę skalę produkcji „polskich” opakowań szklanych – ponad 1.000.000 ton rocznie! - jest o co walczyć. Co ważne, rozwiązanie jest dosłownie w naszych rękach. To od nas zależy, czy butelkę zwrotną oddamy do sklepu, odbierając także kaucję. Dlatego Fundacja Nasza Ziemia, propagująca styl codziennej troski o naturę, włącza się w kampanię „Weź mnie w obroty”. Jestem przekonany, że ta kampania zachęci Polaków do przyjaznych środowisku zachowań i oddawania butelek zwrotnych oraz usprawni system zwrotu butelek” – komentuje Sławomir Brzózek, Prezes Fundacji Nasza Ziemia.

Kampania „Weź mnie w obroty” to kolejny istotny element w konsekwentnie od lat realizowanych działaniach Carlsberg Polska na rzecz edukacji opakowaniowej prowadzonej wśród konsumentów. Firma poprzez akcje ekologiczne - organizowane od 5 lat z partnerami handlowymi - zachęca konsumentów do oddawania butelki zwrotnej do sklepów, akcentując wagę tego gestu na rzecz ochrony środowiska. Kampania ta jest również dodatkową zachętą do dyskusji pomiędzy grupą producentów, browarników, środowiskami handlowymi oraz ustawodawcą, by wspólnie działać na rzecz środowiska i komfortu konsumentów, np. poprzez uproszczenia mechanizmów oddawania butelek do sklepów.   

tagi: kampania , butelka , Carlsberg Polska , szkło , szklana butelka ,